2de plaats, Nazareth-De Pinte
Kruimelpad
Gedaan met haaks parkeren in Langevelddreef
Het gemeentebestuur werkt aan een oplossing voor het vele foutieve parkeren in de Langevelddreef. Dat maakt de straat onveilig voor fietsers.
Fietsers mijden de Langevelddreef al jaren, zeker wie er al zwaar ten val is gekomen. Toen Leo Van Beirs onlangs zag dat de situatie er sinds zijn ongeval in mei 2018 niet is veranderd, wakkerde hij de discussie aan op sociale media. Hij voerde ook actie met flyers en affiches in de straat.
Het probleem in de Langevelddreef is dat de parkeerstroken te smal zijn, zowel die voor haaks als voor parallel parkeren. Auto’s nemen bijgevolg vaak foutief een deel van de fietsstrook in. “Om ze te ontwijken, moeten fietsers uitwijken door een halfronde goot, waarin vaak grind ligt, en over een scherpe wegrand die op sommige plaatsen 6 cm hoog is”, zegt Van Beirs.
Parkeervakken afbakenen
Schepen van Mobiliteit Benedikte Demunck (N-VA) zegt dat het bestuur heeft overlegd met de handelaars in de straat. “Die zijn zich bewust van het probleem en spreken hun klanten erop aan, in de mate van het mogelijke. Ze gaan er alvast mee akkoord om haakse parkeerplaatsen te vervangen door twee parallelle vakken voor langsparkeren, ook al gaan daardoor enkele plaatsen verloren. Bij de vishandel, waar nu op privédomein een corona-wachttent staat, zullen we op korte termijn de langsparkeervakken afbakenen met witte verf.”
Op middellange termijn wordt de straat heraangelegd. Voorzitter Joe Rogge van de Fietsersbond: “Wij verkiezen vrijliggende eenrichtingsfietspaden aan elke kant, eventueel gedeeld met de voetgangers.”
Gezien de beperkte ruimte zal het niet evident zijn om een oplossing te vinden die voor alle weggebruikers even veilig en comfortabel is.