2de plaats, Nazareth-De Pinte
Kruimelpad
NMBS sluit loket in station De Pinte: “Nood aan infosessies voor senioren”
Het loket van het station in De Pinte gaat eind 2021 definitief dicht. Mobiliteitsschepen Benedikte Demunck (N-VA) dringt bij NMBS aan om voor onder andere senioren infosessies over het gebruik van de automaten en de app te organiseren.
De Pinte is een van de 44 stations waar de NMBS tegen het einde van het jaar de loketten zal sluiten. Bij de gebruikers klinkt ontgoocheling over die beslissing. “Dit valt niet te begrijpen in tijden waarin men het openbaar vervoer wil uitbouwen als vervangmiddel voor de auto.”
De NMBS motiveert de beslissing om in 44 stations de loketten te sluiten, met een verwijzing naar de toenemende digitalisering. Drie op de vier van de klanten kopen nu al hun biljetten via pc, smartphone of automaat. De spoormaatschappij plant een overgangsperiode: van maart tot december zullen de loketten nog twee of drie dagen per week openblijven. In die periode zullen ook geregeld stewards aanwezig zijn om de reizigers te informeren over de werking van de biljettenautomaat.
Veel reizigers in station De Pinte reageren niettemin ontgoocheld. Het station is nu al enkel nog op voormiddagen in de week open. “Als ik een uitstapje op zondag plan, ga ik al op vrijdagvoormiddag mijn ticket halen”, zegt Anna Vandewalle, een jonge tachtiger. “Wat moet ik straks doen? Die automaat zie ik niet zitten.”
Niet gebruiksvriendelijk
Ook jongere reizigers klagen, bijvoorbeeld over het feit dat de automaat en de app niet echt gebruiksvriendelijk zijn. “En als je iets speciaals nodig hebt, leert de ervaring dat je beter naar Gent-Sint-Pieters gaat”, klinkt het.
SP.A De Pinte reageert via gemeenteraadslid Trudo Dejonghe: “De Pinte is een spoorknooppunt waar in de tijd vóór corona meer dan 1.500 passagiers per dag opstapten. In deze tijd, waar de nadruk wordt gelegd op een verdere uitbouw van het openbaar vervoer als vervangmiddel voor de auto, is deze beslissing moeilijk te kaderen.”
Treinaanbod
Ook schepen van Mobiliteit Benedikte Demunck (N-VA) betreurt dat de NMBS de persoonlijke dienstverlening terugschroeft. “We hebben er bij de NMBS op aangedrongen dat ze voor senioren- of andere verenigingen een infosessie organiseert over het gebruik van de automaat en de app. Gelukkig hebben deze wijzigingen geen gevolgen voor het treinaanbod zelf. Dat wordt zelfs verhoogd in de periode 2020-2023.”
Ina Quintyn (Ruimte) denkt al verder: “Hopelijk wordt het gebouw na de sluiting van de loketten opgewaardeerd en grijpt men de kans om er een gemeenschappelijke ruimte voor de Pintenaren van te maken. Ik denk bijvoorbeeld aan een zaal die individuen of verenigingen kunnen huren, een koffiebar, een telewerkplaats ... Als de gemeente het idee genegen is, zou ze hiervoor een toelage kunnen voorzien.”