2de plaats, Nazareth-De Pinte
Kruimelpad
Symbolische start werken integrale toegankelijkheid station De Pinte
NMBS en Infrabel gaven maandag het symbolische startschot voor de voorbereidende werken die het station van De Pinte in 2027 integraal toegankelijk moeten maken. Concreet worden de perrons verlengd, verhoogd en vernieuwd, komen er liften naar elk perron alsook bijkomende hellingen en trappen. Ook de onderdoorgang wordt vernieuwd. Deze belangrijke investering moet het comfort en de toegankelijkheid voor de reizigers verhogen.
Belangrijk regionaal spoorknooppunt
Bijna 1700 reizigers nemen dagelijks de trein in het station van De Pinte. Het station is bovendien een belangrijk knooppunt voor zowel reizigers- als goederenvervoer, aangezien er twee spoorlijnen (lijn 75 tussen Gent en Moeskroen en lijn 86 tussen De Pinte en Ronse) kruisen. In De Pinte stoppen dagelijks meer dan 140 treinen naar Oudenaarde, Ronse, Gent, Kortrijk, De Panne, Antwerpen en Brussel.
NMBS en Infrabel willen het station van De Pinte integraal toegankelijk maken, als onderdeel van een breder plan om tegen 2032 176 stations autonoom toegankelijk te maken (een stijging met 80%): bijna 70% van alle reizigers nemen in deze stations de trein.
Noodzakelijke werken voor een integrale toegankelijkheid
De toegankelijkheid wordt verbeterd door liften te plaatsen naar alle perrons, belangrijk voor reizigers met beperkte mobiliteit. Het gaat in totaal om drie liften, naar perron 1, perron 2-3 en perron 4. Daarnaast worden de perrons verhoogd tot de standaardhoogte van 76 cm om het op- en afstappen van de trein te vergemakkelijken. Perrons 1 en 4 krijgen bijkomende hellingen en trappen en perrons 3 en 4 worden dan weer verlengd om langere treinen te kunnen ontvangen.
Ook de uitrusting van de perrons wordt uitgebreid: alle perrons krijgen geleidelijnen en noppentegels, nieuwe luifels en zitbanken. De breedte van perron 4 wordt geoptimaliseerd om een groenzone te kunnen aanleggen die dienst moet doen als buffer en infiltratiebekken voor regenwater.
Tot slot wordt ook de bestaande onderdoorgang gerenoveerd: een nieuwe vloer wordt gelegd, het plafond krijgt een nieuwe lik verf en de wanden krijgen een akoestische afwerking.
De totale investering van dit stationsvernieuwingsproject bedraagt €13 miljoen.